reklama

NLP - emócie - smútok

Emócie máme všetci. Narodíme sa s nimi. Pre niekoho niečo veľmi užitočné, pre iného zdroj utrpenia. Čo sú emócie, načo sú nám, vieme ich kontrolovať?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Keď sa spýtam "čo sú emócie?", ľudia na moment zastavia a hľadajú slová, ktorými by odpovedali. "Ťažko sa to popisuje". Je to niečo, čo všetci máme, dôverne poznáme a predsa nieje ľahké nájsť správne slová ako ich popísať. V tomto článku budem písať o emócii, ktorú považujú psychiatri, aj psychológovia za veľmi problematickú, vyžadujúcu dlhú dobu kým sa človek znova zotaví. Tá emócia sa volá SMÚTOK.

Smrť blízkeho, rozchod, strata zamestnania, strata sna ... ... : emócia SMÚTOK

Ak zažijeme smútok, pocit prázdnoty vie byť taký silný, že zatrasie aj s najsilnejšími jedincami. Smútok vie byť veľmi nebezpečná emócia, pretože môže dohnať človeka až ku krajnosti, kedy si siahne na vlastný život.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niektorí ľudia sa vedia vyrovnať so stratou za niekoľko dní, týždňov, iní smútia roky.

Ďalej budem písať o Martinovi. Vyhľadal pomoc kvôli sústavnému stresu, ktorý dennodenne zažíval. Tri bodky znamenajú pauzu, šikmé menšie písmo popisuje neverbálnu komunikáciu.

(Martin - mladý 28 ročný muž, na prvý pohľad sebavedomý, vchádza do kancelárie a sadá si ...)

Ja: "Zdravím, Martin, vyhľadal si ma kvôli stresu, ktorý si zažíval" (stav v ktorom sa nachádzam môžem popísať ako "otvorenosť, zvedavosť" a zisťujem informácie, ktoré sú pre mňa dôležité, aby som vedel povedať Martinovi v čo najkratšom čase, či mu viem pomôcť v riešení jeho problému)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Martin: "Ahoj, ano, každý deň zažívam stres a začína sa to odzrkadlovať na mojom zdraví. Chcem s tým mať konečne pokoj ..."(pravou rukou v rýchlosti ukáže na oblasť hrude)

Ja: "Tento stres, ktorý spomínaš ... cítiš ho aj teraz?" 

Martin: "Áno, tak slabo ho cítim aj teraz"(pravou rukou ukázal na hruď)

Ja: "Kedy si približne začal pociťovať tento pocit?" (Pravou rukou som ukázal na hruď, keď som hovoril "tento pocit")

Martin: "Pred rokom a pol zhruba"(jeho ruka je stále na hrudi)

Ja: "Povieš mi ako si sa doteraz snažil vyriešiť tento problém?"

Martin: "Skúšal som rôzne terapie a antidepresíva ..."(Martin pôsobí sebavedome)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja: "Berieš v súčasnosti nejaké lieky?"

Martin: "Antidepresíva mi bránili v práci a bol som ako omámený, už beriem len občas ibalgin a paralen a prežívam s týmto pocitom"

Ja: "Môžem vedieť, čo sa stalo zhruba pred rokom a pol?" (za krátko po tom ako som položil otázku, Martinove oči zostali lesklé - slzy mal na krajíčku)

Martin: "... rozchod s ..."(jasne vidím ako ho moja otázka emočne zasiahla, lesklé oči, slzy na krajíčku)

Ja: "Ďakujem, nepokračuj ďalej ... " ..."Ako sa na teba pozerám, niesi vyrovnaný s tým čo sa stalo pred rokom a pol ..."

Martin: "Ano, vždy, keď pomyslím na Leu, cítim tú obrovskú prázdnotu" (znova ukázal pravou rukou na hruď)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja: "Je nejaká šanca, že sa dáte znova dohromady?"

Martin: "Nie, už má iného partnera" (Výraz tváre, aj tón hlasu napovedal, že tomu naozaj verí, že sa už nedajú dohromady)

Ja: "Keď myslíš na Leu, povedz mi ... vidíš ju? počuješ? alebo oboje?" (rukou gestikulujem na znak obrazu a neskôr prstom na svoje ucho na znak počutia)

Martin: "Vidím ju ... ako sa usmieva" (ako to hovoríl, slzy mu stekajú po tvári)

Od kedy Martin vkročil do kancelárie, prešlo asi 5 minút. V tomto momente som mal dostatok informácii a vedel som čo mám spraviť, aby som Martinovi asistoval v tom, čo na začiatku nazval stres. Získané informácie:

1. kontext: rozchod s Leou

2. vo svojej mysli vidí Leu

3. emócia - prázdnota, smútok

V Nasledujúcich 20 minútach prevediem Martina NLP procesom - RESOLVING GRIEF od Steva Andreasa (http://www.steveandreas.com/Articles/grief02.html)

Moja úloha je jednoduchá:

pred - keď myslel Martin na Leu, mal slzy v očiach a cítil prázdnotu v hrudi

po - 20 minútach, som požiadal Martina, aby myslel na Leu a povedal ako sa cíti

... o 20 minút neskôr ...

Ja: "Môžeš prosím ťa myslieť na Leu?" (v tomto momente je dôležité nielen čo Martin povie, ale aj ako to povie, hľadal som známky sĺz v jeho očiach)

Martin: (na moment zastavil, ako keby nebolo niečo v poriadku) ... "Je to zvláštne, prázdnota tam nieje"

Ja: "Ako sa cítiš, keď na ňu myslíš?" (nevidel som známky sĺz)

Martin: "Cítim sa dobre, je to iné, ale cítim sa dobre" (pousmial sa keď premýšľal nad Leou)

Ja: "Som trosku zmätený, je to tak naozaj v poriadku? (chcel som sa uistiť , že Martin sa cíti naozaj lepšie a je na ceste k úplnému vyrovnania sa s rozchodom)

Martin: "Áno, áno, cítim úľavu a pokoj, Ďakujem" (ako to hovoi, usmieva sa a je uvoľnený a pokojný)

Ešte niekoľko minút sme sa rozprávali. O dva týždne neskôr sme sa stretli a hovoril že sa cíti skvele. Aj keď občas myslí na Leu, jeho pocit je iný a páči sa mu. Spýtal som sa ho, či stretol Leu za posledné dva týždne. Odpovedal nie, ale je zvedavý, ako sa bude cítiť keď ju stretne zoči voči. Super, odpovedal som mu, vieš čo máš robiť :)

Väčšina ľudí, ktorých som sa pýtal, či je možné kontrolovať emócie, odpovedali NIE. Chápem to inak. Títo ľudia, skôr odpovedajú "neviem ako kontrolovať svoje emócie". V dnešnej dobe máme recepty snáď na všetko a smútok je definitívne emócia, s ktorou je možné vyrovnať sa v priebehu dní, prípadne týždňov.

Igor Guriš

Igor Guriš

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  0x

http://www.igorguris.skMojim cieľom je písanie užitočných informácii o komunikácii. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu