reklama

O strachu, fóbii

PORAZTE SVOJ STRACH MUSÍTE ZVÍŤAZIŤ NAD STRACHOM BOJUJTE SO SVOJIM STRACHOM. Ak vyhrám nad svojim strachom, kto prehrá?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

 Pred pár rokmi som čítal, že ľudia sa narodia s dvoma vrodenými strachmi - strach z výšok a strach z hluku. Všetky ostatné strachy sa naučíme a sú odvodené od týchto dvoch vrodených.

Po prečítaní som si spomenul na dobu, keď som bol dieťa a presťahovali sme sa do bytovky na štvrté poschodie. Bol to veľmi nepríjemný pocit brániaci mi ísť na balkón, kde všetko vyzeralo tak ďaleko a vysoko. Bál som sa. Časom však tento pocit "zmizol" a na balkón som chodil bežne, bez toho nepríjemného pocitu. Zaujímavý rozdiel bol, že už som tú výšku vnímal inak, doslova ako keby to, čo vidím bolo bližšie. Odvtedy ubehlo mnoho rokov. Pred nedávnom som sa presťahoval do inej bytovky, tentoraz na šieste poschodie s malým, veľmi nízkym balkónikom (mám 198cm a balkón mi nieje ani po pás). Môj pocit úzkosti bol späť a predo mnou nová výzva, teda skôr zvedavosť čo sa stane s mojim pocitom časom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Venujem sa NLP a strach, prehnaný strach-fóbia je z času na čas "problém", kvôli ktorému ma vyhľadajú rôzni ľudia. Aj keď bol môj zámer nechať tento pocit prirodzene (ako keď som bol dieťa) odísť, moje skúsenosti a znalosti som podvedome aplikoval na moju situáciu, čo znamenalo, že na balkón chodím bežne bez nepríjemného pocitu o pár mesiacov skôr ako v detstve. Tak ako v minulosti, rozdiel, ktorý viem popísať je, že keď teraz prídem na ten náš nízky balkónik a pozriem sa dole, všetko je bližšie a väčšie, cítim sa normálne so zmyslom "niekde v pozadí pre bezpečnosť".

NLP a strach

 Richard Bandler sa pýtal v 80-tych rokoch psychológov "Aký je jeden z najväčších problémov, s ktorým si neviete rady?". Odpovedali Fóbia. Jedno z užitočných pravidiel, ktorým sa Richard riadi je:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"AK NEVIEŠ NIEČO SPRAVIŤ, NÁJDI NIEKOHO KTO VIE AKO A NAUČ SA TO OD NEHO"

 Dal inzerát do novín, že dá 100 dolárov každému, kto mal kedysi fóbiu z niečoho a už nemá a je ochotný mu o tom porozprávať. Ozvali sa rôzni ľudia a tí ktorí hovorili pravdu sa zhodovali v niekoľkých bodoch. Jedna z odpovedí, ktoré sa opakovali bola "PO ROKOCH SOM SA JEDNODUCHO ZOBUDILA A POVEDALA SOM SI - UŽ MÁM TOHO DOSŤ, veď je to smiešne, aby som sa bála výťahu ?!?" a nastala zmena. Poznám mnoho ľudí vrátane mojej priateľky, ktorí majú rôzne strachy, alebo fóbie a proste im nevadia - resp. vadia, len nechcú zmenu - ešte nemajú DOSŤ. To je lekcia, ktorú sa učím už dlhé roky - pomáhať len tým, ktorí o pomoc požiadajú. Veľakrát som sa snažil vysvetliť mojej priateľke, že fóbiu z hmyzu nemusí mať, že ju prevediem zmenou, ale ona "NIE!" A tak som prestal naliehať a len sa usmievam popod fúzy, keď sa na kávičke priblíži rôznorodý hmyz,ktorý spôsobí, že začne výskať a pod. :)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Náš mozog má aj úžasnú schopnosť jednorázového učenia. Stačí jeden silný zážitok ako uštipnutie včely, zaseknutie vo výťahu, autonehoda ... ... a dokážeme si emóciu, ktorú tento zážitok vyvolá okamžite zapamätať ako varovanie do budúcna, aby sme sa vyhli takejto situácii. Po takýchto silných zážitkoch stačí len pomyslenie na objekt, alebo miesto a nepríjemný pocit sa okamžite dostaví. Pocit v okolí žalúdka hovoriaci: "choď späť, choď späť" pocit, ktorý vie byť taký silný, že paralyzuje celé telo!

Kamarát mi hovoril:

"Mám fóbiu z potkanov. Minule som išiel večer po ulici a z kanála vybehli dvaja potkani. Neuveríš, ale ja som normálne zamrzol. Zostal som stáť na ulici, paralyzovaný, bez pohybu dúfajúc, že ujdú preč."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Inde som čítal o prípadoch, kedy človeka napadol medveď a on proste odpadol - čo mu zachránilo pravdepodobne život, lebo medveď ho zahrabal do lístia a odišiel (nechal si ho na neskôr).

BOJUJ, UTEČ, ODPADNI, ZAMRZNI

Kedykoľvek sa nachádzame v situácii, ktorú v zlomku sekundy vyhodnotíme - IDE O ŽIVOT, kontrolu nad telom plne preberá podvedomie a použije jednu z nasledujúcich štyroch možností: BOJUJ, UTEČ, ODPADNI, ZAMRZNI.

Všetky štyri možnosti sú podvedomé a slúžia ako ochrana vlastného života. Okamžite zabiť najbližší hmyz, utekať od včely, odpadnúť pri medveďovi, zamrznúť pri potkanovi...

 Ako každý systém aj pocit strachu sa môžeme naučiť používať neefektívne. Či už vedome, alebo nevedome. Fóbia z výťahu, tmy, ľudí, malých priestorov a pod. Je obrovský rozdiel vidieť rozpadnutý výťah a cítiť strach a vidieť normálny výťah, ktorý používajú bežne ľudia a takisto cítiť strach. Ak sa niekto môže naučiť báť rozprávať pred skupinou ľudí, tak sa môže naučiť užívať si rozprávanie pred skupinou ľudí. Jeden známy sa bál výšok, a o pár rokov som videl fotku ako visí na skale bez istenia s blaženým výrazom na tvári!!!

 Možno sa niektorí pýtate "OK, ak mám fóbiu a chcem to zmeniť, ako to mám urobiť, koľko to trvá?".

Spomeniem tri možnosti, ako získať znova kontrolu.

KBT - kognitívno behaviorálna terapia

NLP - neurolingvistické programovanie

Hypnóza

 Vyššie v texte som spomínal, že fóbiu si spravidla vytvoríme v zlomku sekundy, takže predpokladám, že aj nová reakcia prebehne v zlomku sekundy. Osobne to neviem spraviť zatiaľ v zlomku sekundy, avšak najrýchlejšia zmena fóbie, ktorou som previedol klienta trvala cca 10 minút - fóbia z pavúkov a najdlhšia 10 hodín. Aj keď nie vždy som úspešne previedol klienta zmenou, ktorú chcel, znamená to - KEĎ NEFUNGUJE ČO ROBÍM, NABUDÚCE TO UROBÍM INAK.

 

P.S. V dnešnej dobe je veľa spôsobov, techník, terapií, ako pracovať so strachom. Pomerne často čítam vyhlásenia psychológov, koučov, terapeutov, v znení "BOJUJTE SO SVOJIM STRACHOM", "PORAZTE SVOJ STRACH". Spýtajte sa ich prosím tak, ako ja z času na čas. Ak porazím svoj strach, kto prehrá?

Igor Guriš

Igor Guriš

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  0x

http://www.igorguris.skMojim cieľom je písanie užitočných informácii o komunikácii. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu