Paradoxy v komunikácii - politika.

Autor: Igor Guriš | 3.2.2017 o 8:49 | (upravené 3.2.2017 o 8:57) Karma článku: 5,10 | Prečítané:  180x

Paradox je efektívny nástroj, ako manipulovať s ľuďmi. Vie vytvoriť pocit pravdy v nepravde. Vie opantať myseľ. Je ako jed s absurdnými následkami.  

Príklady paradoxov:

"Nikdy nebudeme vo vláde s Bugárom, ktorý svojou falošnou politikou ... ", povedal Andrej Danko, súčasný predseda parlamentu

"Už žiadne sľuby", kampaň SMER r.2001

"Minister vnútra nemá akékoľvek právomoci zasiahnuť do vyšetrovania", Robert Kaliňák, súčasný minister vnútra

Všetky tri citáty sú paradoxy, aj keď poslúžili svojmu účelu!!!

 

Čo je paradox v komunikácii?

Paradox môže byť:

  • všeobecne: protirečivá, takmer alebo naozaj nezmyselná výpoveď paradox (výpoveď)
  • v logike: formálne správny úsudok, ktorého výsledkom je logický spor
  • absurdný dôsledok nejakej teórie alebo praxe

*wikipedia sk

 

Nebezpečenstvo paradoxov v mysli človeka

Paradox, popisovaný aj ako myšlienkový vírus je vo svojej podstate hlúposť, nepravda, ktorá sa tvári ako pravda. A ako môžeme vidieť v spomenutých tvrdeniach - s absurdnými následkami.

Človek, ktorý používa vo svojej komunikácii paradox, je ak sa paradox prevalí v tom lepšom prípade na smiech, inokedy zdrojom, hanby a hnevu pre seba, aj okolie.

Ak človek pokračuje dlhodobo vo svojej paradoxnej komunikácii, nasledujú ťažšie diagnózy ako úzkosť, paranoja, schizofrénia.

 

Na love paradoxov - ako ich rozpoznať v komunikácii

Paradox potrebuje tri ingrediencie:

1. zápor - v tvrdení je použitý zápor (verbálne/neverbálne/implikáciou)

2. generalizovanie - všeobecné tvrdenie (slová - všetci, nikto, všetko, nič, vždy, nikdy, všade, nikde ...)

3. self reference - odkaz na seba (tvrdenie je príklad toho čo popisuje)

 

Analýza

Prvé tvrdenie:

"Nikdy nebudeme vo vláde s Bugárom, ktorý svojou falošnou politikou ... "

Táto veta vyzerá, že má jasný význam - SNS nebude nikdy vo vláde s Bugárom. Citát spĺňa všetky tri ingrediencie paradoxu.

1. použitý zápor - "nebudeme", 2. generalizovanie - "nikdy", 3. odkaz na seba - príklad falošnej politiky

Od roku 2016 vládne SNS s Bugárom - absurdné.

Druhé tvrdenie:

"Už žiadne sľuby"

Na prvý pohľad vyzerá tento slogan veľmi pravdivo a vierohodne. Aj v roku 2001 mali ľudia dosť sľubov a už im z nich bolo "nevoľno". Slogan spĺňa všetky tri ingrediencie paradoxu.

1. použitý zápor - "žiadne", 2. generalizovanie - "žiadne", 3.odkaz na seba - slogan je sľub

Aj v roku 2017 je slogan aktuálny.

Tretie tvrdenie:

"Minister vnútra nemá akékoľvek právomoci zasiahnuť do vyšetrovania"

Citát vyzerá pravdivo a vytvára dojem nezávislosti vyšetrovateľov od ministra vnútra. My však máme ministra vnútra, ktorý NEMÁ PRÁVOMOC zasiahnuť do AKÉHOKOĽVEK vyšetrovania. Možno keby mal právomoc, tak by boli viaceré "kauzy" vyriešené. Aj tento citát spĺňa všetky tri ingrediencie paradoxu.

1. použitý zápor - "nemá", 2. generalizovanie - "akékoľvek", 3. odkaz na seba - príklad akejkoľvek právomoci

Minister bez akejkoľvek právomoci zasiahnuť - absurdné.

 

Paradoxná komunikácia - ako reagovať

Ak rozpoznáme v komunikácii 3 ingrediencie paradoxu 

- zápor, generalizovanie, odkaz na seba

namiesto prijatia tohoto myšlienkového vírusu, máme niekoľko možností ako reagovať.

Niekoľko tipov ako reagovať:

1. Poukázať na paradox s humorom. "Už žiadne sľuby" ... "sľubujete?" :)

2. Upozorniť človeka na paradox v jeho komunikácii napr. slovami "čo si práve povedal je paradox". Paradox = hlúposť, lož, nepravda a vyzvať ho prehodnotiť svoje slová. 

3. Držať si odstup od človeka, ktorý používa tento myšlienkový vírus. Šance sú vysoké, že hovorí nepravdu a také budú aj jeho činy.

4. Ak spozorujem vírus vo svojej vlastnej komunikácii, doporučujem začať sa chrániť pred týmto vírusom nasledovne : - v momente keď spozorujem paradox, zastavím na moment a zmením vetu tak, že sa vyhnem generalizovaniu aj záporu. Príklady:

"Ty nič neurobíš poriadne" 

- obídem generalizovanie "nič" ... "Ty si toto neurobil poriadne"  

- obídem generalizovanie aj zápor "nič, neurobíš" ...  "Ty si tamto urobil poriadne"  

"Nikdy si nevedel čo so sebou"

- obídem generalizovanie "Nikdy" ... "Tentokrát si nevedel, čo so sebou"

- obídem generalizovanie aj zápor "nikdy, nevedel" ... "V minulosti si vedel, čo so sebou"

"Vždy si bola neschopná"

-obídem generalizovanie "vždy" ... "Tentokrát si bola neschopná."

- obídem generalizovanie aj zápor "vždy, neschopná" ... "Minule si bola schopná"

"Nikdy nebudeme vo vláde s Bugárom, ktorý svojou falošnou politikou ... "

- obídem generalizovanie "nikdy" ... "Možno nebudeme vo vláde ..." 

- obídem generalizovanie aj zápor "nikdy, nebudeme" ... "Možno budeme vo vláde ..."  

"Už žiadne sľuby"

- obídem generalizovanie "žiadne" ... "Už naše sľuby" 

"Minister vnútra nemá akékoľvek právomoci zasiahnuť do vyšetrovania"

- obídem generalizovanie "akékoľvek" ... "Minister vnútra nemá niektoré právomoci ..." 

-obídem generalizovanie aj zápor "akékoľvek, nemá" ... "Minister vnútra má niektoré právomoci ... " 

 

Sila paradoxu - ako ho použiť

Paradox ako myšlienkový vírus má v sebe zakomponované prvky hypnotickej komunikácie. Jeho hypnotické prvky sú pre netrénovaného človeka neviditeľné a často ho prijíma s "otvorenou náručou". Je extrémne vhodný pri manipulácii veľkej časti populácie. Tak ako na vírusy platia anti-vírusy, aj paradox, ako myšlienkový vírus, je možné použiť ako anti-vírus ...

... pokračovanie nabudúce ......

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: V akom stave sú slovenské autobusy, ak ich nepustia do Rakúska

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.


Už ste čítali?