reklama

Ja mám vždy pravdu - SYNDRÓM

Keď presvedčenie dosiahne hranice, kedy sa z väčšinou pravdu stane vždy pravdu, osoba stratí schopnosť zvažovať efektívnejšie možnosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 

 Marika je inteligentná, pracovitá, krásna, v kolektíve obľúbená žena. Iste patrí medzi najschopnejších ľudí akých poznám. Častokrát som počul, ako jej niekto povedal "máš pravdu", pretože jej rady a nápady sú skutočne efektívne, šetria peniaze a čas. Počula tie slová veľa krát. V poslednej dobe sa však niečo zmenilo. Predtým zvykla hovorievať "to sú roky praxe". Teraz hovorí "ja mám vždy pravdu" ráznym tónom hlasu, s vystrčeným ukazovákom. Keď som počul tieto slová prvý krát, hlavou mi preletelo "O ÓÓ, toto je veľmi nebezpečné presvedčenie". Čítal som veľa o presvedčeniach, ich štruktúre, ich funkcii, ich sile. Presvedčenia sú ako dopravné značky na ceste. Správame sa podľa toho, čomu veríme.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Definícia presvedčenia (zdroj wikipedia):

"Presvedčenie je postoj človeka založený na viere, že určitý súbor informácií a názorov je pravdivý a správny a človek je pripravený podľa toho konať. Immanuel Kant (predkritické obdobie) chápe presvedčenie v duchu Rousseaua ako inštinkt.

"Presvedčenie je podľa Ch. S. Peirca to, podľa čoho sme schopní a pripravení konať. Pevné presvedčenie to, o ktorom vieme, že konanie v ňom implikované umožňuje uspokojenie našich prianí.

Keď som bol malý špunt, potajomky som vliezol do auta a chcel som si ísť zašoférovať, len som nevedel ako mám auto rozbehnúť. Utekal som za tatinom a pýtal som sa:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

ja: Tatino prečo auto nejde? stlačil som ten istý pedál ako ty a nič?

tatino: Potrebuješ kľúč, aby si mohol naštartovať, vieš ?

ja: Všetky autá potrebujú kľúč na naštartovanie ?

tatino: Áno synak

ja:Aháá

A päť ročnému chlapcovy, v jeho vnútornej mape sveta, vznikla nová značka - presvedčenie - všetky autá potrebujú kľúč na štartovanie. Prešlo 30 rokov a moje presvedčenie bolo stále aktuálne, až kým mi kamarát požičal auto, aby som šiel na nákup s tým, že kľúč je v aute. Sadol som do auta a ... STOP ... pozerám, hľadám kde je kľúč, čo viac, kde je miesto kam ide kľúč? Chvíľu som bol zmetený, veď to nieje možné? Zmetenie prerastalo do hnevu, lebo budem vyzerať ako blbec, čo nevie naštartovať. Keď som bol už vytočený, vyšiel som z auta za kámošom, nech mi vysvetlí čo mám robiť. Len sa zasmial a hovorí "je tam zastrčená taká kartička a na paneli je zošúchané zelené tlačítko, ktoré keď stlačíš tak naštartuješ". Ahá moment a moja vnútorná mapa má lusknutím prstov aktualizovanú značku - aktualizované presvedčenie - všetky autá štartujem kľúčom alebo tlačítkom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Presvedčenia - zdroj radosti aj utrpenia.

Čo je také nebezpečné na presvedčení "ja mám vždy pravdu"? Vždy = bez výnimky. Keď presvedčenie dosiahne hranice, kedy sa z "väčšinou pravdu" stane "vždy pravdu", osoba stratí schopnosť zvažovať efektívnejšie možnosti. V situáciách, kedy nemá pravdu, nastáva hnev, utrpenie, depresia, namiesto prijatia efektívnejšieho riešenia. Pekne napísané je v pasci, z ktorej zriedkakedy človek vyjde bez ujmy na psychickom zdraví svojom, aj svojho okolia. Následky sú katastrofálne. Osoba je schopná zahodiť dlhoročné priateľstvo za hlavu pri minimálnom náznaku nesúhlasu. Uznávanému, vyhľadávanému človeku sa postupom času začnú ľudia, priatelia, rodina vyhýbať. Ak sa mu aj pokúsi niekto povedať v čom je problém, minie sa účinku, lebo nemá pravdu. Ako by mohol? Veď keby mal pravdu niekto iný, tak to by znamenalo že ja nemám pravdu a ja mám predsa vždy pravdu! Od Mariky sa stále veľa ľudí učí efektívne pracovať, nováčikovia však čoskoro zistia, že odporovať alebo podať svoj "lepší" nápad vedie ku kriku a hnevu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Na záver. Je jednoduché komunikovať s niekym, kto má vždy pravdu, stačí so všetkým čo hovorí súhlasiť, či sa Vám to páči alebo nie. A ak máte lepší nápad, tak si ho nechajte pre seba. Snaha pomôcť takému človeku je strata času aj energie. Ak viete ako efektívnejšie komunikovať s týmito ľuďmi, prosím napíšte mi do komentu. Dobrá správa je, že títo ľudia môžu zmeniť svoje presvedčenie a zvrátiť následky. Zlá správa je, že nato potrebujú prísť sami.

Igor Guriš 27.08.15.15:44

Igor Guriš

Igor Guriš

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  0x

http://www.igorguris.skMojim cieľom je písanie užitočných informácii o komunikácii. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu